Wiolonczele

KIL-12 Mammert Zajewski

Instrument: wiolonczela 4/4
Lutnik: Mammert Zajewski
Rok budowy:1913 (1939-1949? 1913?)
Miejscowość: Wilno
Kraj: Polska / Litwa
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-12, nr ewidencyjny MKiS XV-C-12
Proweniencja: zakupiona 14.12.1957 od syna autora, Jana Zajewskiego z Warszawy
Opis: model Stradivariego, płyta wierzchnia dwuczęściowa, płyta spodnia dwuczęściowa. Płyta spodnia, boczki i główka z jaworu o pięknej strukturze i miarowym płomieniu bocznym. Wiolonczela ma na dolnej płycie wzmocnienie z drewna świerkowego o długości ca 20 cm – ulepszenie pomysłu autora instrumentu. Instrument posiada duży, szlachetny ton. Przeznaczenie do gry solowej i zespołowej (kameralnej i estradowej). Prawdopodobnie jedyny zachowany instrument tego lutnika.
Inskrypcje: Kartka lutnicza: Mammert Zajewski w Wilnie / zrobione w roku 1939–1949
Wymiary: dł. korpusu 755 mm, szer. górą 355 mm, talia 240 mm, szer. dołem 450 mm, menzura 695 mm
Materiały: świerk, jawor 
Inne informacje: konserwacje: 1964 Antoni Karolkowski, 1968 Eugeniusz Gosiewski, 1999 Marek Pielaszek
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-32 Feliks Konstanty Pruszak

Instrument: wiolonczela
Lutnik: Feliks Konstanty Pruszak
Rok budowy: 1911
Miejscowość: Warszawa
Kraj: Polska 
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-32, nr ewidencyjny MKiS XV-C-31 [sic]
Proweniencja: zakupiona 12.10.1961 od Zygmunta Opuszyńskiego
Opis: model Stradivariego, płyta wierzchnia dwuczęściowa świerkowa, płyta spodnia dwuczęściowa jaworowa; sklepienia płaskie, ślimak typu włoskiego, efy Stradivariego. Jawor drobnofalisty, dobrze dobrany, boczki i główka z jaworu. Górna płyta o równym słoju. Duży, szlachetny ton. Przeznaczenie do gry solowej, orkiestrowej, estradowej, koncertowej, kameralnej itd.
Inskrypcje: Kartka lutnicza drukowana, nalepiona wewnątrz na lewym boczku: Feliks Konstanty Pruszak / 16 / Warszawa 1911 oraz: Jan Karoń /Nepos Laurentu/ korekta Varsaviae Anno 1964; na dolnym klocu wypalony napis KIL
Wymiary: dł. korpusu 758 mm, szer. górą 355 mm, talia 345 mm, szer. dołem 445 mm, menzura drgającej struny 685 mm
Materiały: świerk, jawor 
Inne informacje: konserwacje: 1962 Antoni Karolkowski, 1963 i 1967 Eugeniusz Gosiewski, 1964 Jan Karoń, 1969 Antoni Wayda, 2007 Marek Pielaszek. W 1962 wiolonczela wynajęta przez Komitet Organizacyjny Konkursu Lutniczego im. H. Wieniawskiego w dniach 15.05-10.06.1962. IX 1977 wiolonczela wynajęta przez Komitet Organizacyjny Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-33 Raffaele Gagliano / szkoła neapolitańska

Instrument: wiolonczela 4/4
Lutnik: Raffaele Gagliano / szkoła neapolitańska
Rok budowy: ok. 1812 
Miejscowość: nieznana / Neapol? 
Kraj: Włochy
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-33, nr ewidencyjny MKiS XV-C-33
Proweniencja: zakupiona 28.05.1962 od Andrzeja Rozmarynowicza z Katowic [w innym miejscu: Zofia Rozmarynowicz]
Opis: Wiolonczela jest instrumentem ręcznej, mistrzowskiej pracy lutniczej. Autorstwo wiolonczeli mozna przypisać szkole neapolitańskiej, ściśle lutnikowi Raffaele Gagliano (1790-1857). Wskazują na to nieczytelne resztki kartki lutniczej wewnątrz instrumentu. Instrument posiada cechy szkoły włoskiej. Płyta wierzchnia dwuczęściowa, płyta spodnia dwuczęściowa, szyjka przedłużana, boczki dorabiane nowe. Drewno na spodzie drobnofaliste, górna płyta o wyraźnych słojach. Boczki są dorobione przez późniejszego korektora i nie są oryginalną częścią. Płyta kiedyś poważnie uszkodzona, jej prawa strona została dorobiona przez dobrego lutnika. Główka piękna o cechach szkoły włoskiej. Lakier typowy włoski, szczególnie dobrze zachowany na dolnej płycie, koloru złoto-karminowo-kasztanowego. Uszkodzenia: na górnej płycie z prawej strony w dół efu doklejony kawałek płyty, lewy górny rożek dorabiany, boczki dorabiane – nowe, dolna płyta – obydwa dolne rożki dorabiane, z lewej strony z dołu część krawędzi na przestrzeni 4 cm dorabiana, górny języczek wraz z częścią płyty dorabiane. Instrument brzmi pełnym, donośnym, wyrównanym dźwiękiem. Przeznaczenie do gry solowej, orkiestrowej, estradowej, koncertowej, kameralnej itd.
Inskrypcje: Kartka lutnicza słabo czytelna: Raffaele Gagliano 
Wymiary: dł. korpusu w karcie 750 mm, szer. górą 352 mm, talia 238 mm, szer. dołem 422 mm, menzura 690 mm, wysokość boczków 105 mm
Materiały: świerk, jawor 
Inne informacje: konserwacje: 1967 Eugeniusz Gosiewski, 2023 Marek Pielaszek. 
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-44 Henryk Rudert

Instrument: wiolonczela 7/8
Lutnik: Henryk Rudert
Rok budowy: 1850 
Miejscowość: Warszawa
Kraj: Polska 
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-44, nr ewidencyjny MKiS XV-C-44
Proweniencja: zakupiona 2.12.1964 od artysty lutnika Antoniego Karolkowskiego
Opis: Autentyczny instrument polskiego lutnika Henryka Ruderta z Warszawy (1810-1888). Model klasyczny, sklepienia niewysokie o łagodnym spadku. Górna płyta dwuczęściowa ze świerku leszczynowego, bardziej płaska, efy prawidłowe, styl Stradivariego. Płyta spodnia dwuczęściowa z jaworu falistego, boczki z jaworu, główka oryginalna jaworowa, Ślimak harmonijnie spiralny, na ściankach komory kołkowej po zewnętrznej stronie rzeźbione ornamenty roślinne w stylu późnobarokowym. Lakier oranżowo-brązowy na złotym gruncie [lakier przejrzysty czerwono-żółty położony na złocistym gruncie]. Instrument mimo niepełnych rozmiarów ma duży dźwięk i dobrze brzmi nawet w dolnej skali. Przeznaczenie do gry solowej dla bardzo zdolnych dzieci w okresie poprzedzającym grę na instrumencie pełnych rozmiarów.
Inskrypcje: Kartka lutnicza drukowana: Henryk Rudert / zrobił w Warszawie r. 1850 ; na dolnej płycie w górnym owalu przy szyjce wyrzeźbiony napis: Henryk Rudert dla Adama Hermann; na boczku w pobliżu guzika głęboko wydrapany znak: L. A. 1874. Pod guzikiem wypalony napis KIL.
Wymiary: rozmiar 7/8, dł. korpusu [płyty spodniej] 680 mm, szer. górą 304 mm, talia 202 mm, szer. dołem 383 mm, menzura struny drgającej 650 mm
Materiały: świerk leszczynowy (Haselfichte), jawor 
Instrumentaliści: Adam Hermann (Herman, Hermanowski, Hermanowicz, 1835-1893), wybitny wiolonczelista 
Inne informacje: korygowali: Eugeniusz Gosiewski 1969, 1970, Franciszek Marduła 1970-72, Antoni Karolkowski 1972. Fotografia główki wiolonczeli znajduje się na okładce książki Anny Wróbel, Cudowny to instrument wiolonczella! Historie polskich wiolonczelistów XIX i XX wieku, Warszawa 2019.
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-47 Szkoła niemiecka

Instrument: wiolonczela
Lutnik: nieznany
Rok budowy: przed 1945  
Kraj: Niemcy?
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-47
Proweniencja: zakupiona 30.11.1966 od Aleksandra Leszka Świerkowskiego z Warszawy.
Opis: Instrument mistrzowski nieznanego pochodzenia, przypuszczalnie niemieckiego. Rozmiar 1/1, styl klasyczny, model Stradivariego, sklepienie płaskie, otwory f w kroju Stradivariego. Płyta górna świerkowa ze świerku leszczynowego dwuczęściowa, płyta dolna z jaworu falistego dwuczęściowa, boczki z jaworu falistego, główka oryginalna z jaworu falistego, otwory kołków G i A dublowane. Styl ślimaka według Stradivariego. Drewno bardzo wysokiej jakości. Lak czerwono-brązowy [później inny lutnik: „Lakier brązowo-oranżowy na złotym gruncie”]. Podstrunnica i kołki hebanowe, strunnik metalowy Thomastik. Dźwięk wyrównany, czysty, donośny. Przeznaczenie do gry solowej, estradowej i kameralnej.
Inskrypcje: brak kartki lutniczej; przy guziku wypalony napis KIL.
Wymiary: dł. korpusu 760 mm, szer. górą 345 mm, talia 230 mm, szer. dołem 435 mm, wysokość boczków 130 mm, menzura 695 mm
Materiały: świerk leszczynowy, jawor 
Inne informacje: konserwacje: 1967 Eugeniusz Gosiewski, 1971 Antoni Karolkowski, 1988 Włodzimierz Kamiński
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-48 Franciszek Borowiecki

Instrument: wiolonczela 
Lutnik: Franciszek Borowiecki
Rok budowy: 1922
Miejscowość: Lublin
Kraj: Polska
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-48, nr ewidencyjny MKiS XVc-47
Proweniencja: zakupiona 30.11.1966 od Felicjana Millera z Warszawy.
Opis: Model klasyczny zbliżony do Stradivariego. Sklepienia łagodne, efy a la Stradivari. Płyta wierzchnia dwuczęściowa, płyta spodnia dwuczęściowa z jaworu ze słabo zaznaczonym zafalowaniem (niemal gładka), boczki i szyjka z jaworu falistego. Na zakończeniu ślimaka wyrzeźbienie na wzór sześciopłatkowego kwiatu. Lakier wiśniowo-brązowy. Drewno w bardzo dobrym gatunku rezonansowym. Dźwięk wyrównany i czysty. Przeznaczenie do gry solowej, orkiestrowej, kameralnej.
Inskrypcje: Kartka lutnicza: Franciszek Borowiecki wykonał w Lublinie Roku Pańskiego 1922; w podwójnym kółku duże litery FB, pomiędzy nimi krzyż.
Wymiary: dł. korpusu 736 mm, szer. górą 335 mm, talia 216 mm, szer. dołem 420 mm, menzura – długość drgającej pustej struny 687-690 mm
Materiały: świerk, jawor
Inne informacje: konserwacje: 1967 Antoni Karolkowski, Eugeniusz Gosiewski
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-73 Thomas Andreas (Tomáš Ondřej) Hulinzky

Instrument: wiolonczela 4/4
Lutnik: Thomas Andreas (Tomáš Ondřej) Hulinzky
Rok budowy: 1779
Miejscowość: Praga
Kraj: Czechy
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-73
Proweniencja: zakupiona 28.12.1970 od H. Domunik z Lublina, jako instrument po zmarłym krewnym artyście muzyku.
Opis: model Stradivariego, sklepienia normalne, otwory FF były przesunięte. Płyta dolna jednoczęściowa. Lakier olejny koloru ciemnoczerwono-brązowego, dość kruchy. Spód, boczki i główka z jaworu dość drobno i niegłęboko prążkowanego. Przerabiane efy, dorabiane wianki. Dźwięk szlachetny, przeznaczenie do gry solowej na wysokim poziomie artystycznym.
Inskrypcje: Kartka lutnicza drukowana: Thomas Hulinzky / Fecit Pragae Anno 1779 [ze znakiem gryfa dzierżącego lutnię]
Wymiary: dł. korpusu 765 mm, szer. górą 345 mm, talia 230 mm, szer. dołem 440 mm, menzura struny 695 mm, menzura korpusu 415 mm
Materiały: świerk, jawor 
Inne informacje: konserwacje: 1972 Antoni Karolkowski
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-76 Stanisław Stańko

Instrument: wiolonczela 4/4
Lutnik: Stanisław Stańko
Rok budowy: 1965
Miejscowość: Rzeszów
Kraj: Polska 
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-76, nr ewidencyjny MKiS XVc-76
Proweniencja: zakupiona 28.12.1970 od autora
Opis: Styl klasyczny swoisty, sklepienia łagodne, płyta wierzchnia dwuczęściowa świerkowa, płyta spodnia dwuczęściowa jaworowa, boczki jaworowe; na spodniej płycie charakterystyczny naciek ciemny, przypominający rysę pionową. Lakier koloru czerwono-oranżowego. Dźwięk pełny, szlachetny. Przeznaczenie do gry estradowej i solowej artystycznej.
Inskrypcje: Kartka lutnicza: Stanisław Stańko faciebat A.D. 1965 
Wymiary: dł. korpusu 755 mm, szer. górą 338 mm, talia 235 mm, szer. dołem 435 mm, długość części drgającej struny 690 mm, menzura pudła 400 mm, menzura szyjki 286 mm, wysokość boczków 120-122 mm
Materiały: świerk, jawor 
Inne informacje: Konserwacje: 1971 Eugeniusz Gosiewski (przystosowanie szyjki wiolonczeli do gry wirtuozowskiej wg wskazówek prof. A. Rezlera); 1988 Jan Pawlikowski, 1997 Jan Bobak
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-96 Jan Pawlikowski

Instrument: wiolonczela 3/4
Lutnik: Jan Pawlikowski
Rok budowy: 1979
Miejscowość: Kraków
Kraj: Polska 
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-96, nr ewidencyjny MKiS XVc-96
Proweniencja: zakupiona 7.01.1980 jako I nagroda Ogólnopolskiego Konkursu Lutniczego im. Zdzisława Szulca w Poznaniu w 1979 r.
Opis: wiolonczela 3/4 „Maria”. Oryginalny instrument artysty lutnika. Bardzo dobry instrument. Przeznaczenie do gry solistycznej
Inskrypcje: Kartka lutnicza:
Materiały: świerk, jawor 
Nagrody: I nagroda na I Ogólnopolskim Konkursie Lutniczym im. Zdzisława Szulca w Poznaniu w 1979 r.
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-128 Andrzej Bednarski

Instrument: wiolonczela 3/4
Lutnik: Andrzej Bednarski
Rok budowy: 1987
Miejscowość: Nowy Targ
Kraj: Polska 
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-128
Proweniencja: zakupiona 16.12.1988 (zob. nagrody)
Opis: Model i styl w oparciu o twórczość Stradivariego, płyta spodnia dwuczęściowa, na płycie spodniej, boczkach i główce jawor niejednorodny. Lakier koloru żółto-czerwonego. 
Inskrypcje: Kartka lutnicza: Andrzej Bednarski Nowy Targ / A. Bednarski / Rok 1987 
Wymiary: dł. korpusu 706 mm, szer. górą 317,5 mm, talia 215 mm, szer. dołem 406 mm, menzura korpusu 377 mm, menzura szyjki 260 mm, menzura drgającej struny 647 mm, wysokość boczków przy stopie 112 mm, przy guziku 113 mm
Materiały: świerk, jawor
Nagrody: II nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Lutniczym im. A. Stradivariego w Poznaniu w 1987 r. 
Inne informacje: konserwacja: 2015 Marek Pielaszek
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-129 Krzysztof Pawikowski

Nazwa: wiolonczela 3/4
Lutnik: Krzysztof Pawikowski
Rok budowy: 1987 
Miejscowość: Warszawa
Kraj: Polska 
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-129
Proweniencja: zakupiona 16.12.1988 (zob. nagrody) 
Opis: Model własny, sklepienia dość wysokie. Płyta spodnia jednoczęściowa, cięta stycznie. Boczki z jaworu ciętego promieniście, główka, boczki i płyta spodnia wykonane z niejednorodnego materiału; na boczkach i główce jawor lekko falisty. Lakier koloru brązowego z zielonkawo-szaro-żółtym odcieniem. 
Inskrypcje: Kartka lutnicza: K†P Krzysztof Pawikowski Warszawa 1987; 
Wymiary: dł. korpusu 701 mm, szer. górą 315 mm, talia 219 mm, szer. dołem 403 mm, wysokość boczków górą 110 mm, przy guziku 113 mm, menzura korpusu 372 mm, menzura szyjki 259 mm, menzura drgającej struny 646 mm
Materiały: świerk, jawor 
Nagrody: IV nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Lutniczym im. A. Stradivariego w Poznaniu w 1987 roku
Inne informacje: konserwacja: 1992 Krzysztof Pawikowski 
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-142 Franciszek Marduła

Instrument: wiolonczela 4/4
Lutnik: Franciszek Marduła
Rok budowy: 1990
Miejscowość: Zakopane
Kraj: Polska 
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-142
Proweniencja: zakupiona 5.10.1990 od autora
Opis: zgodnie z informacją uzyskaną od twórcy instrument zbudowany w oparciu o dokumentację instrumentu A. Stradivariego według Pasqualiniego. Płyta wierzchnia świerkowa dwuczęściowa, płyta spodnia jaworowa cięta stycznie, boczki jaworowe jak płyta spodnia, główka oryginalna jaworowa, lakier oranżowy na złotym gruncie. Przeznaczenie instrumentu do gry estradowej.
Inskrypcje: Kartka lutnicza odręczna: Franciszek Marduła / Zakopane 1990 r. ; w okręgu wypalony znak JHS / MF; na boczku przy guziku wypalone KIL
Wymiary: szer. górą 348 mm, talia 244 mm, szer. dołem 443 mm, menzura szyjki 280 mm, menzura płyty 400 mm
Materiały: świerk, jawor 
Inne informacje: znak JHS / MF, opisany w karteczce lutniczej, jest widoczny na „świadectwie autorskim” instrumentu, dołączonym do karty ZPAL
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-144 Szkoła niemiecka

Instrument: wiolonczela 4/4
Lutnik: nieznany, szkoła niemiecka
Rok budowy: II połowa XIX w.
Miejscowość: nieznana
Kraj: Niemcy?
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-144
Proweniencja: zakupiona 5.10.1990 od Grzegorza Olejniczaka ze Żmigrodu, który otrzymał ją w 1989 r. od babci, razem ze smyczkiem wiolonczelowym z ok. 1900 roku.
Opis: Kontur instrumentu nawiązuje do modelu Stradivariego z tzw. „złotego okresu”. Krawędzie płyt dość mocne lecz bez wyraźnej wklęski, sklepienia niezbyt wysokie, dość ładnie wyprowadzone, ślimak rzeźbiony umiarkowanie głęboko, minimalne „fazy” na krawędzi zwojów, kołek w ślimaku wykreśla tzw. „owal włoski”, efy cięte dosyć ładnie, języczki rozszerzające się. Płyty wierzchnia i spodnia dwuczęściowe, na boczkach jawor z falą drobniejszą i bardziej wyraźną niż na płycie spodniej. Lakier brunatny (drewno barwione bejcą). Przeznaczenie do badań lutniczych, gry solowej, orkiestrowej, estradowej, koncertowej, kameralnej itd.
Inskrypcje: brak
Wymiary: menzura szyjki 280 mm, menzura płyty 405 mm, menzura struny 692 mm
Materiały: świerk, jawor 
Inne informacje: konserwacja: 1991 Piotr Kudanowski, 2014 Marek Pielaszek
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-151 Szkoła niemiecka

Instrument: wiolonczela 3/4
Lutnik: nieznany, szkoła niemiecka
Rok budowy: XIX w. lub jego II poł.
Miejscowość: nieznana
Kraj: Niemcy? 
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-151
Proweniencja: zakupiona 22.02.1991 r. od Jana Jóźwiaka z Warszawy, który nabył ją w 1984 r. od osoby prywatnej
Opis: Model nawiązuje stylistycznie do klasycznego modelu Stradivariego. Wklęski bardzo płytkie, brzegi opracowane w stylu włoskim. Ślimak rzeźbiony płytko z ostrymi krawędziami. 
Płyta wierzchnia dwuczęściowa ze świerku o mocnym słoju szer. od 0,5 mm do 2 mm w okolicach brzegu. Płyta spodnia dwuczęściowa z jaworu falistego o słabej fali z błyszczem, boczki z materiału jak płyta spodnia, główka z materiału innego gatunku niż płyta spodnia i boki. Lakier brązowy na żółtym gruncie z lekkim odcieniem szarozielonym. Przeznaczenie do nauki gry: instrument o dobrych walorach dźwiękowych nadający się do celów szkolnych.
Wymiary: dł. korpusu 700 mm, szer. górą 319 mm, szer. dołem 396 mm
Materiały: świerk, jawor 
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-178 Jerzy Piórko

Instrument: wiolonczela 4/4
Lutnik: Jerzy Piórko
Rok budowy: 1993 
Miejscowość: Lubin
Kraj: Polska
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-178
Proweniencja: zakupiona 14.12.1993 od autora
Opis: Model oparty na klasycznym modelu Stradivariego. Płyta wierzchnia świerkowa dwuczęściowa o wyraźnym dość szerokim słoju, płyta spodnia dwuczęściowa z jaworu o wyraźnej drobnej fali ułożonej poziomo z lekkim błyszczem. Boki i szyjka z materiału jak płyta spodnia. Wklęska niezbyt głęboka. Brzeg w stylu francuskim. Sklepienia prawidłowe, efy cięte czysto. Ślimak rzeźbiony niezbyt głęboko z wyraźną falą. Lakier złoty. Na wierzchu tzw. „pralka”. 
Inskrypcje: Kartka lutnicza: Jerzy Piórko / Lubin-Poland 1993 rok (Piórko
Wymiary: dł. korpusu 757 mm, szer górą 349 mm, szer. dołem 436,5 mm
Materiały: świerk, jawor 
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-218 Franciszek Borowiecki (Borówka-Borowiecki)

Instrument: wiolonczela 4/4
Lutnik: Franciszek Borowiecki (Borówka-Borowiecki)
Rok budowy: 1927
Miejscowość: Lublin
Kraj: Polska 
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-218 
Proweniencja: zakupiona 19.12.1997 od Tadeusza Borowieckiego z Lublina, jednego ze spadkobierców, uzyskana przez niego w 1987 r.
Opis: wiolonczela mistrzowska. Płyta wierzchnia świerkowa dwuczęściowa, płyta spodnia dwuczęściowa z jaworu falistego o drobnej, niezbyt wyraźnej fali. Boki i główka jaworowe. Sklepienia wysokości prawidłowej z szeroką wklęską, wyraźnie „pękate”. Opracowanie brzegu nawiązuje do stylu włoskiego. Ślimak mały z wyraźnym podrzeźbieniem komory kołkowej od strony zewnętrznej. Lakier brunatny.
Inskrypcje: Kartka lutnicza: Franciszek Borowiecki wykonał w Lublinie Roku Pańskiego 1927
Wymiary: dł. korpusu 759 mm, szer. górą 343 mm, szer. dołem 444 mm
Materiały: świerk, jawor 
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-221 Zbigniew Węgrzyn

Instrument: wiolonczela 1/4
Lutnik: Zbigniew Węgrzyn
Rok budowy: 1993
Miejscowość: Lubin
Kraj: Polska 
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-221
Proweniencja: zakupiona 19.12.1997.
Opis: wiolonczela 1/4. Płyta wierzchnia świerkowa dwuczęściowa ze słojem wyraźnie rozszerzającym się od środka do brzegów. Płyta spodnia dwuczęściowa z jaworu falistego z falą z lekkim skosem od środka w dół zanikającą przy brzegach. Boki z jaworu gatunku innego niż płyta spodnia. Szyjka jaworowa z wyraźnymi „naciekami” na stopie i ślimaku. Lakier jasny brąz na żółtym gruncie. Opracowanie brzegu w stylu francuskim dość mocno zmiękczone. Wklęska niezbyt głęboka. Przeznaczenie instrumentu: do nauki gry.
Inskrypcje: Kartka lutnicza: Zbigniew Węgrzyn Lubin 1993
Wymiary: dł. korpusu 593 mm, szer. górą 275 mm, szer. dołem 346 mm, menzury prawidłowe
Materiały: świerk, jawor
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-222 Bogdan Kasprzycki

Instrument: wiolonczela 7/8
Lutnik: Bogdan Kasprzycki
Rok budowy: 1997
Miejscowość: Lubin
Kraj: Polska 
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-222
Proweniencja: zakupiona 19.12.1997 
Opis: wiolonczela 7/8. Płyta wierzchnia świerkowa dwuczęściowa o wyraźnym, mocnym słoju rozszerzającym się przy brzegach. Płyta spodnia dwuczęściowa z jaworu falistego z wyraźnym słojem i błyszczem. Boki i szyjka z materiału jak płyta spodnia. Opracowanie brzegów w stylu francuskim. Wklęska średnio głęboka, dość wąska, ślimak rzeźbiony głęboko. Lakier brązowy z odcieniem czerwieni. Instrument nowy bez uszkodzeń.
Inskrypcje: Kartka lutnicza: „Adelajda” Bogdan Kasprzycki Lubin 1997
Wymiary: dł. korpusu 740 mm, szer. górą 341 mm, szer. dołem 423 mm
Materiały: świerk, jawor 
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-235 Józef Rymwid-Mickiewicz

Instrument: wiolonczela 4/4
Lutnik: Józef Rymwid-Mickiewicz
Rok budowy: 1932
Miejscowość: Warszawa
Kraj: Polska 
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-235
Proweniencja: zakupiona 10.12.1999 od Stanisława Gromskiego z Wrocławia, który otrzymał ją w darze w 1975 r.
Opis: Indywidualny model twórcy. Płyta wierzchnia dwuczęściowa świerkowa. Płyta spodnia dwuczęściowa z jaworu falistego o wyraźnej długiej i niezbyt szerokiej fali. Boki i szyjka z jaworu jak płyta spodnia. Lakier jasny brąz na złotym gruncie. Powierzchnia na wierzchu i miejscami na bokach i płycie spodniej pomarszczona. Sklepienia średnio wysokie, lekko „poduszkowate”, wklęska płytka, dość szeroka. Brzeg opracowany w stylu „włoskim”, ślimak i komora dość delikatne. Wyraźnie wąska komora kołkowa a ścianki masywne.  Przeznaczenie: Wiolonczela w pełni posiada walory instrumentu solistycznego i kameralnego.
Inskrypcje: Kartka lutnicza odręczna: Józef Rymwid-Mickiewicz / Zrobił w Warszawie r. 1932; oraz również odręczna: Wiolonczela wykonana przez Józefa Rymwida-Mickiewicza w 1932 r. w Warszawie. / 1952r – korekta p. M. Bielańskiego / – wklejenie belki po lewej stronie dla / koncertmistrza Opery Wrocławskiej p. Banasa. / 1998 r. – korekta K. Mróz – wklejenie belki / w normalne położenie Mróz / Krzysz.
Wymiary: dł. korpusu 763 mm, szer. górą 346 mm, szer. dołem 440 mm, menzura szyjki 278 mm, menzura płyty 405 mm, menzura struny 693 mm
Materiały: świerk, jawor 
Inne informacje: Przeróbki: w 1952 r. Mieczysław Bielański – przystosowanie do gry leworęcznej, w 1999 r. Krzysztof Mróz – przywrócenie stanu pierwotnego.
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-240 Feliks Konstanty Pruszak

Instrument: wiolonczela
Lutnik: Feliks Konstanty Pruszak
Rok budowy: 1925
Miejscowość: Warszawa
Kraj: Polska
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-240
Proweniencja: zakupiona 15.12.2000 od Leokadii Wysockiej-Sanowskiej z Warszawy
Opis: Model indywidualny. Górna część prawie z koła, dolna spłaszczony owal. Sklepienia dość niskie, płytka wklęska, brzeg opracowany w stylu włoskim. Efy cięte szeroko, ustawione prawie pionowo. główka wyraźnie delikatniejsza, rzeźbiona dosyć głęboko z fazą w stylu francuskim. Ścianki komory od góry opracowane prawie na okrągło. Płyta wierzchnia świerkowa dwuczęściowa, płyta spodnia dwuczęściowa z jaworu falistego z falą zanikającą ku brzegom. Skos fali od środka do dołu. Boczki z jaworu jak płyta spodnia. Główka oryginalna jaworowa, stopa doklejona. Lakier brąz z odcieniem oranżu na złotym gruncie. Przeznaczenie do gry solowej.
Inskrypcje: Kartka lutnicza: Feliks Konstanty Pruszak / 17 Warszawa 1925 r.; przy guziku na boczkach wypalony napis KIL
Wymiary: dł. korpusu 755 mm, szer. górą 358 mm, szer. dołem 448,5 mm
Materiały: świerk, jawor
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-250 Jerzy Krywalski

Instrument: wiolonczela
Lutnik: Jerzy Krywalski
Rok budowy: 1925
Miejscowość: Cieszyn
Kraj: Polska
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-250
Proweniencja: zakupiona 31.12.2001 od Jolanty Bojanowskiej z Warszawy, która otrzymała ją w darze w l. 80. XX w.
Opis: Indywidualny model twórcy. Płyta wierzchnia świerkowa dwuczęściowa z licznymi drobnymi klejeniami. Płyta spodnia dwuczęściowa z jaworu falistego. Boczki z materiału jak płyta spodnia. Główka oryginalna jaworowa, uzupełniana komora kołkowa. Lakier brunatny.  Sklepienia dość pękate z szeroką wklęską. Efy ustawione pionowo z zaokrąglonymi językami. Brzeg opracowany w stylu włoskim. Główka mała mocno podcięta. Przeznaczenie do gry estradowej.
Inskrypcje: Kartka lutnicza drukowana czerwonymi literami w ozdobnej ramce: Jerzy Krywalski / Fabrykacja Instrumentów Muzycznych / Cieszyn, Śląsk. 192(5).
Wymiary: dł. korpusu 765 mm, szer. górą 346 mm, szer. dołem 438 mm
Materiały: świerk, jawor
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-254 Andrzej Bednarski

Instrument: wiolonczela
Lutnik: Andrzej Bednarski
Rok budowy: 2001
Miejscowość: Nowy Targ
Kraj: Polska 
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-254
Proweniencja: zakupiona 27.10.2003 od autora
Opis: Indywidualny model. Wysokość sklepień prawidłowa, brzeg opracowany w stylu francuskim z grzbietem przesuniętym na zewnątrz. Wklęska niezbyt głęboka, dość szeroka. Płyta wierzchnia świerkowa dwuczęściowa o wyraźnym, mocnym słoju. Płyta spodnia dwuczęściowa z jaworu falistego z nieznacznym skosem fali od środka do dołu. Boczki z jaworu jak płyta spodnia, główka oryginalna jaworowa z jaworu gatunku innego niż płyta spodnia i boki. Na stopie czarne przebarwienie (naciek). Lakier brązowy na żółtym gruncie. Przeznaczenie do gry solowej.
Inskrypcje: przy guziku wypalony napis KIL; kartka lutnicza: Andrzej Bednarski Nowy Targ A. Bednarski rok 2001.
Wymiary: dł. korpusu 757 mm, szer. górą 350 mm, szer. dołem 449 mm, menzura szyjki 280 mm, menzura płyty 405 mm
Materiały: świerk, jawor 
Inne informacje: konserwacja: 2007 Marek Pielaszek
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-261 Marcin Krupa

Instrument: wiolonczela
Lutnik: Marcin Krupa
Rok budowy: 2004
Miejscowość: Poznań
Kraj: Polska 
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-261
Proweniencja: zakupiona 31.01.2005 (zob. nagrody)
Opis: Wysokość sklepień prawidłowa. Wklęska szeroka średnio głęboka. Brzeg opracowany w stylu francuskim. Ślimak rzeźbiony z pozostawieniem śladów od dłuta w bocznych profilach zwojów. Płyta wierzchnia świerkowa dwuczęściowa ze świerku o mocnym, równym słoju. Płyta spodnia dwuczęściowa z jaworu o wyraźnej, bardzo drobnej fali. Boczki z materiału jak płyta spodnia. Główka oryginalna jaworowa. Lakier brązowy z odcieniem zieleni. Przeznaczenie do gry solowej i estradowej.
Inskrypcje: Kartka lutnicza: Marcin Krupa fecit Poznan anno 2004. Przy guziku wypalony napis KIL.
Wymiary: dł. korpusu 742 mm, szer. górą 361 mm, szer. dołem 444 mm, menzura płyty 402 mm, menzura szyjki 272 mm
Materiały: świerk, jawor
Nagrody: I nagroda w kategorii wiolonczel na III Ogólnopolskim Konkursie Lutniczym im. W. Kamińskiego w Poznaniu 16-19.11.2004
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL

KIL-267 Krzysztof Krupa

Instrument: wiolonczela
Lutnik: Krzysztof Krupa
Rok budowy: 2009
Miejscowość: Poznań
Kraj: Polska 
Własność: Kolekcja Instrumentów Lutniczych MKiDN
Nr inwentarzowy: KIL-267
Proweniencja: zakupiona 26.11.2009 (zob. nagrody) 
Opis: Wg certyfikatu lutnika: Płyta wierzchnia świerkowa dwuczęściowa o średniej szerokości słojów. Płyta spodnia dwuczęściowa z jaworu o średnio szerokiej fali. Boczki i główka z tego samego rodzaju jaworu co płyta spodnia. Lakier spirytusowy koloru czerwono-brązowego. Wg karty ewidencyjnej ZPAL: Indywidualny model twórcy, kształtowany w oparciu o stylistykę A. Stradivariego. Brzeg opracowany w stylu francuskim. Przeznaczenie do gry estradowej. Przedstawia wartość artystyczną i użytkową.
Inskrypcje: Kartka lutnicza: Krzysztof Krupa / fecit Poznań anno 2009 
Wymiary: Wymiary: dł. korpusu 747 mm, szer. górą 358 mm, szer. dołem 448 mm; menzura płyty 402 mm, menzura szyjki 278 mm
Materiały: świerk, jawor 
Nagrody: I nagroda w kategorii wiolonczel na IV Ogólnopolskim Konkursie Lutniczym im. W. Kamińskiego w Poznaniu 21-24.10.2009 oraz medal ZPAL dla Krzysztofa Krupy za najwyżej ocenione walory lutnicze instrumentu.
Karta katalogowa: na podstawie dokumentacji ZPAL